MH-Protokoll |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a.KONTAKT/hälsning |
||||
Avvisar
kontakt,
|
Undviker kontakt |
Accepterar kontakt utan
att svara, drar sig inte undan
|
Tar
kontakt själv |
Överdrivet
kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller
|
|
Ranie |
|||
1b.KONTAKT/samarbete |
||||
Följer ej
med trots flera försök att locka |
Följer med motvilligt. |
Följer med men är inte engagerad i testledaren |
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren |
Följer
med villigt, är överdrivet
engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller |
Ranie | ||||
1c.KONTAKT/hantering |
||||
Avvisar.
Morrar och/eller bitförsök |
Undviker, drar sig undan, eller söker stöd hos föraren |
Accepterar hantering |
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende |
Accepterar. Svarar med överdrivet kontaktbeteende |
Ranie | ||||
2a. LEK 1/leklust |
||||
Leker inte |
Leker inte, men visar intresse |
Startar långsamt, blir aktiv, leker |
Startar snabbt, leker aktivt |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt |
|
Ranie |
|||
2b.LEK 1/ gripande |
||||
Griper inte |
Griper inte nosar bara på föremålet |
Griper tveksamt eller bara med framtänderna |
Griper direkt med hela munnen |
Biter direkt, hugger föremålet i farten |
|
Ranie |
|
||
2c. LEK 1/dragkamp |
||||
Biter inte |
Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot |
Griper, drar emot, men släpper och tar om |
Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper |
Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar - även under den passiva delen - tills testledaren släpper |
Ranie | ||||
3a. JAKT/förföljande (1:a gången) |
||||
Startar inte/når ej fram till första hjul
|
Startar avbryter innan föremålet
|
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet |
Startar direkt med hög fart, springer förbi bytet, kan vända |
Ranie | ||||
3b. JAKT/ gripande (1:a gången) |
||||
Nonchalerar bytet /springer ej fram |
Griper inte, nosar på föremålet |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning |
Griper direkt, släpper |
Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
Ranie | ||||
3a. JAKT/förföljande (2:a gången) |
||||
Startar inte/når ej fram till första hjul |
Startar avbryter innan föremålet
|
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet |
Startar direkt med hög fart, springer förbi bytet, kan vända |
Ranie |
|
|||
3b. JAKT/ gripande (2:a gången) |
||||
Nonchalerar bytet /springer ej fram |
Griper inte, nosar på föremålet |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning |
Griper direkt, släpper |
Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
Ranie | ||||
4. AKTIVITET |
||||
Är ouppmärksam -ointresserad, inaktiv |
Är uppmärksam o lugn - står, sitter eller ligger |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar |
Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand |
Växlar snabbt
aktiviteter under momentet. Alt oro under hela momentet
|
|
Ranie | |||
5a. AVSTÅNDSLEK/intresse |
||||
Engageras ej av figuranten |
Kontroll. Avbrott förekommer |
Intresserad, följer figuranten utan avbrott |
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök |
Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök |
Ranie | ||||
5b. AVSTÅNDSLEK/hot, aggressivitet |
||||
Visar inga hotbeteenden |
Visar enstaka 1-2 hotbeteenden under momentets första del |
Visar enstaka 1-2 hotbeteenden under momentets första och andra del |
Visar flera hotbeteenden
under momentets första del
|
Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del |
Ranie | ||||
5c. AVSTÅNDSLEK/nyfikenhet |
||||
Går ej fram till figuranten inom tid |
Går fram när figuranten är aktiv på linjen |
Går fram till den dolda men talande figuranten |
Går fram till figuranten med låg kroppshållning och/eller tidsfördröjning |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp |
Ranie | ||||
5d. AVSTÅNDSLEK/leklust |
||||
Visar inget intresse |
Leker inte men visar intresse |
Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot |
Griper och drar emot men kan släppa och ta om. |
Griper direkt Drar emot, släpper inte |
Ranie | ||||
5e. AVSTÅNDSLEK/samarbete |
||||
Visar inget intresse |
Blir aktiv men avbryter |
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv |
Är aktiv med figurant, visar även intresse mot passiv figurant |
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek |
Ranie |
|
|||
6a. ÖVERRASKNING/rädsla |
||||
Stannar inte eller kort stopp |
Hukar sig och stannar |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken |
Flyr högst 5 m |
Flyr mer än 5 m |
Ranie | ||||
6b. ÖVERRASKNING/hot, aggressivitet |
||||
Visar inga hotbeteenden |
Visar enstaka hotbeteenden |
Visar flera hotbeteenden -under längre tid |
Visar flera hotbeteenden och någon attack |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett |
Ranie |
|
|||
6c. ÖVERRASKNING/nyfikenhet |
||||
Går fram efter det overallen lagts ner/går inte fram inom tid |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden |
Går fram till overallen när föraren står bredvid |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet |
Går fram till overallen utan hjälp |
Ranie | ||||
6d. ÖVERRASKNING/kvarstående rädsla |
||||
Ingen tempoförändring eller undanmanöver |
Liten båge, eller tempoväxling vid någon av passagerna |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager |
Ranie |
|
|||
6e. ÖVERRASKNING/kvarstående intresse |
||||
Visar inget intresse |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle |
Stannar upp luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen |
Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efterhand |
Biter i eller leker med overallen vid 2 eller fler passager |
Ranie |
|
|||
7a. LJUDKÄNSLIGHET/rädsla |
||||
Stannar inte eller kort stopp |
Hukar sig och stannar |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken |
Flyr högst 5 m |
Flyr mer än 5 m |
Ranie | ||||
7b. LJUDKÄNSLIGHET/nyfikenhet |
||||
Går inte fram inom tid |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid |
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet |
Går fram till skramlet utan hjälp |
Ranie | ||||
7c. LJUDKÄNSLIGHET/kvarstående rädsla |
||||
Ingen tempoförändring eller undanmanöver |
Liten båge, eller tempoväxling vid någon av passagerna |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager |
Ranie |
|
|
|
|
7d. LJUDKÄNSLIGHET/ kvarstående intresse |
||||
Visar inget intresse |
Stannar upp Luktar eller tittar på skramlet vid e1 tillfälle |
Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid minst 2 tillfällen |
Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efterhand |
Biter i eller leker med skramlet vid 2 eller fler passager |
Ranie |
|
|
||
8a. SPÖKEN/ hot, aggressivitet |
||||
Visar inga hotbeteenden |
Visar enstaka hotbeteenden |
Visar flera hotbeteenden under längre tid |
Visar flera hotbeteenden och någon attack |
Visar hotbeteenden och flera attacker |
Ranie |
|
|||
8b. SPÖKEN/kontroll |
||||
Enstaka kontroll
därefter inget intresse/ Engagerar sig inte
|
Tittar till mot spökena då och då |
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott Ex. halva sträckan båda spökerna eller ett spöke hela sträckan |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet |
|
|
Ranie | ||
8c. SPÖKEN/rädsla |
||||
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avstånds- reglering |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll |
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen alt flyr |
Ranie | ||||
8d. SPÖKEN/nyfikenhet |
||||
Gär fram till fig. när föraren tagit av
figurantens huvudbonad Går inte fram inom tid
|
Går fram till fig. när föraren talar med fig. och lockar på hunden |
Går fram till fig. när föraren står bredvid |
Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet |
Går fram till fig. utan hjälp |
Ranie | ||||
8e. SPÖKEN/kontakt |
||||
Avvisar eller undviker kontaktförsök Kontakt ej tagen inom tid |
Accepterar kontakten
frånfig. utan att besvara den
|
Besvarar kontakten från figuranten |
Tar själv kontakt med figuranten |
Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan hoppa och gnälla |
Ranie |
|
|||
9a. LEK 2/leklust |
||||
Leker inte |
Leker inte, men visar intresse |
Startar långsamt, blir aktiv, leker |
Startar snabbt, leker aktivt |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt |
Ranie |
|
|||
9b. LEK 2/ gripande |
||||
Griper inte |
Griper inte, nosar bara på föremålet |
Griper tveksamt eller med framtänderna |
Griper direkt med hela munnen |
Griper direkt hugger föremålet i farten |
Ranie | ||||
10. SKOTTPROV |
||||
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd |
Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd |
Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet |
Avbryter lek eller
passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte
till lek/passivitet
|
Berörd, rädd
|
Ranie |