MH-Protokoll |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a.KONTAKT/hälsning |
||||
Avvisar
kontakt, |
Undviker
kontakt - |
Accepterar kontakt - är helt oengagerad, men drar sig inte undan |
Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad |
Intensivt kontaktbeteende mot testledaren. Kan hoppa och gnälla |
|
Java |
Nike |
Fonzie, Fight, Troja, Princess |
|
1b.KONTAKT/samarbete |
||||
Följer ej med trots upprepade försök att locka |
Följer med motvilligt. Strävar mot förare eller stretar åt annat håll |
Följer med hela sträckan, neutral |
Följer med villigt. Engagerar sig |
Följer med villigt. Visar intensivt intresse mot testledaren, hoppar, gnäller |
|
Java |
Nike, Fight | Fonzie, Troja, Princess | |
1c.KONTAKT/hantering |
||||
Avvisar. Morrar och/eller bitförsök |
Undviker, drar sig undan, tar eventuellt kontakt medföraren |
Accepterar. Är neutral |
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende |
Accepterar. Intensivt kontaktbeteende mot testledaren |
Nike, Java | Fight, Princess | Fonzie, Troja | ||
2a. LEK 1/leklust |
||||
Leker ej |
Leker ej, men visar intresse |
Leker - startar långsamt men blir aktiv |
Leker aktivt, startar snabbt |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt |
|
Java |
Fight | Nike, Fonzie, Troja, Princess |
|
2b.LEK 1/ gripande |
||||
Griper ej |
Griper ej, nosar på föremålet |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet |
Griper direkt med hela munnen |
Griper direkt, hugger föremålet |
|
|
Nike, Fight, Troja, Princess, Java | Fonzie |
|
2c. LEK 1/dragkamp |
||||
Biter ej |
Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot |
Biter - drar emot, släpper, tar om |
Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper |
Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testledaren släpper |
Java |
Nike, Fonzie, Troja, Princess | Fight |
|
|
3a. JAKT/förföljande (1:a gången) |
||||
Startar ej
|
Startar, men avbryter
|
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet |
Startar direkt med hög fart, springer förbi bytet, kan vända |
Nike, Fight | Fonzie | Java |
Princess |
Troja |
3b. JAKT/ gripande (1:a gången) |
||||
Nonchalerar bytet /springer ej fram |
Griper ej, nosar på föremålet |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning |
Griper direkt, släpper |
Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
Nike, Fonzie, Fight, Troja | Princess, Java |
|
|
|
3a. JAKT/förföljande (2:a gången) |
||||
Startar ej |
Startar, men avbryter
|
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet |
Startar direkt med hög fart, springer förbi bytet, kan vända |
Nike, Fonzie | Princess | Fight, Troja, Java |
|
|
3b. JAKT/ gripande (2:a gången) |
||||
Nonchalerar bytet /springer ej fram |
Griper ej, nosar på föremålet |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning |
Griper direkt, släpper |
Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
Nike, Fonzie, Fight | Princess, Java | Troja |
|
|
4. AKTIVITET |
||||
Är ouppmärksam -ointresserad, inaktiv |
Är uppmärksam o lugn - står, sitter eller ligger |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar |
Är uppmärksam men något orolig, vandrar runt och nosar |
Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
|
|
Fight, Troja, Java | Nike, Fonzie, Princess |
|
5a. AVSTÅNDSLEK/intresse |
||||
Engageras ej av figurant. Ointresserad. |
Kontroll. Avbrott kan förekomma |
Intresserad, följer figurant utan avbrott |
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök |
Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök |
|
Nike, Fonzie, Fight, Troja, Princess, Java | |||
5b. AVSTÅNDSLEK/hot, aggressivitet |
||||
Inga skall eller morrningar |
Enstaka skall och/ eller morrningar under mom. 1:a del |
Enstaka skall och/ eller morrningar under mom.1:a och 2:a del |
Visar hotbeteenden, skall och morrningar under mom. 1:a del |
Visar hotbeteenden, skall och morrningar under mom. 1:a o 2:a del |
Nike, Fonzie, Troja, Princess | Fight |
Java |
||
5c. AVSTÅNDSLEK/nyfikenhet |
||||
Går ej fram till figurant. Ointresserad |
Går fram när figurant pratar eller bollar med föremål |
Går fram när figurant ger sig till känna |
Går fram till figurant med låg kroppshållning och/eller tidsfördröjning |
Går fram direkt till figuranten |
Nike, Troja, Java |
Fonzie, Princess |
Fight |
||
5d. AVSTÅNDSLEK/leklust |
||||
Visar inget intresse |
Leker ej men visar intresse |
Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot |
Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot |
Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej |
Nike, Troja, Java |
Princess |
Fonzie | Fight | |
5e. AVSTÅNDSLEK/samarbete |
||||
Visar inget intresse |
Blir aktiv men avbryter |
Är aktiv med figurant när denne är aktiv |
Är aktiv med figurant, intresse även mot passiv figurant |
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek |
Nike, Troja, Java | Fonzie | Fight |
Princess |
|
6a. ÖVERRASKNING/rädsla |
||||
Stannar - kort stopp |
Hukar sig och stannar |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken |
Flyr högst 5 m |
Flyr mer än 5 m |
|
Nike, Troja | Fonzie, Princess |
Fight, Java |
|
6b. ÖVERRASKNING/hot, aggressivitet |
||||
Visar inga hotbeteenden |
Visar enstaka hotbeteenden |
Visar flera hotbeteenden -under längre tid |
Visar flera hotbeteenden och någon attack |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett |
Nike, Fonzie, Fight | Troja, Princess, Java |
|
|
|
6c. ÖVERRASKNING/nyfikenhet |
||||
Går fram när föraren lägger ned overallen/går inte fram |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen - lockar på hunden |
Går fram till overallen när föraren står bredvid |
Går fram till overallen när föraren gått halva sträckan |
Går fram till overallen utan hjälp |
Fonzie, Princess, Java | Nike, Fight | Troja |
|
|
6d. ÖVERRASKNING/kvarstående rädsla |
||||
Ingen tempoförändring eller undanmanöver |
Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager |
Nike, Fight, Troja, Java |
|
Princess |
Fonzie |
|
6e. ÖVERRASKNING/kvarstående intresse |
||||
Inget intresse för overallen |
Stannar upp. Luktar /tittar på overallen vid ett tillfälle |
Stannar upp luktar /tittar på overallen vid minst två tillfällen |
Biter i / lek mot overallen. Intresset minskar efterhand |
Biter i / leker med overallen vid två eller fler passager |
Nike, Fonzie, Fight, Troja | Princess, Java |
|
|
|
7a. LJUDKÄNSLIGHET/rädsla |
||||
Stannar - kort stopp |
Hukar sig och stannar |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken |
Flyr högst 5 m |
Flyr mer än 5 m |
Nike |
Fonzie | Troja | Princess, Java |
Fight |
7b. LJUDKÄNSLIGHET/nyfikenhet |
||||
Går inte fram |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet - lockar på hunden |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid |
Går fram till skramlet när föraren gått halva sträckan |
Går fram till skramlet utan hjälp |
|
Fonzie, Fight, Princess | Nike, Troja, Java | ||
7c. LJUDKÄNSLIGHET/kvarstående rädsla |
||||
Ingen tempoförändring eller undanmanöver |
Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager |
Nike, Fonzie, Fight, Troja, Java |
Princess |
|
|
|
7d. LJUDKÄNSLIGHET/ kvarstående intresse |
||||
Inget intresse för ljudkällan |
Stannar upp luktar / tittar på ljudkällan vid ett tillfälle |
Stannar upp. Luktar / tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen |
Biter i / lek mot skramlet. Intresset minskar efterhand |
Biter i / leker med skramlet vid två eller fler passager |
Nike, Fonzie, Fight, Troja, Princess |
|
Java |
|
|
8a. SPÖKEN/ hot, aggressivitet |
||||
Visar inga hotbeteenden |
Visar enstaka hotbeteenden |
Visar flera hotbeteenden under längre tid |
Visar flera hotbeteenden och någon attack |
Visar hotbeteenden och flera attacker |
|
Fight | Nike, Fonzie, Troja, Princess, Java |
|
|
8b. SPÖKEN/kontroll |
||||
Enstaka kontroller därefter inget intresse / skärmar av sig |
Tittar mot spökena då och då |
Kontrollerar / handlar mot spökena. Långa avbrott |
Kontrollerar / handlar mot båda spökena. Kortare avbrott |
Kontrollerar / handlar mot båda spökena under hela momentet |
|
|
Princess | Nike, Fight, Troja, Java |
Fonzie |
8c. SPÖKEN/rädsla |
||||
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avstånds- reglering |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll |
Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämnar platsen |
|
Fonzie |
Nike, Fight, Troja | Java | Princess |
8d. SPÖKEN/nyfikenhet |
||||
Går fram när föraren tagit av figurantens förklädnad |
Går fram när föraren talar med figuranten / lockar på hunden |
Går fram till spöket när föraren står bredvid |
Går fram till spöket när föraren gått halva sträckan |
Går fram till spöket utan hjälp |
Nike, Fight, Java | Princess |
Fonzie, Troja |
|
|
8e. SPÖKEN/kontakt |
||||
Avvisar eller undviker kontaktförsök |
Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan |
Besvarar kontakt när figurant bjuder |
Tar kontakt själv. Balanserad |
Intensivt kontaktbeteende mot figurant. Kan hoppa och gnälla |
Java |
Nike |
Fight, Princess | Fonzie, Troja |
|
9a. LEK 2/leklust |
||||
Leker ej |
Leker ej, men visar intresse |
Leker - startar långsamt men blir aktiv |
Leker aktivt, startar snabbt |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt |
|
|
Nike, Fight, Java | Fonzie, Troja, Princess |
|
9b. LEK 2/ gripande |
||||
Griper ej |
Griper ej, nosar på föremålet |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet |
Griper direkt med hela munnen |
Griper direkt hugger föremålet |
|
|
Nike, Fight, Princess, Java | Fonzie, Troja |
|
10. SKOTTPROV |
||||
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd |
Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet |
Avtagande reaktioner på skotten / riktar intresse mot skytten /återgår till aktivitet /passivitet |
Avbryter aktivitet /låser mot skytten. Kan ej återgå till lek /passivitet |
Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser /avstår skott |
Nike, Fight, Troja | Fonzie, Princess, Java |
|
|
|